Zanim ruszysz na poszukiwanie bramy garażowej, musisz wiedzieć, jak powinna ona wyglądać, aby pasowała do architektury budynku? Ile masz miejsca przed garażem i w jego wnętrzu? Które z dodatkowych urządzeń chcesz zainstalować? Podpowiadamy więc, jak wybrać bramę garażową, żeby wjazd do garażu był i ładny i wygodny.
RODZAJE BRAM GARAŻOWYCH
- Bramy uchylne. Jedno sztywne skrzydło unosi się ku górze i chowa pod sufitem garażu, poruszając się na rolkach po prowadnicach zamontowanych wzdłuż ościeży i pod stropem. W trakcie otwierania skrzydło potrzebuje przed garażem 0,5-1 m wolnego miejsca.
- Bramy segmentowe. Segmenty (szerokości około 50 cm) są ze sobą połączone przegubowo zawiasami. Podczas otwierania unoszą się kolejno i chowają pod sufitem garażu. Są prowadzone na rolkach po prowadnicach zamocowanych wzdłuż ościeży i pod stropem. Brama tego typu może się też otwierać na bok. Chowa się wtedy do wnętrza na jedną ze ścian garażu. Podczas otwierania nie zajmuje miejsca przed nim.
- Bramy rolowane. Są zbudowane z wąskich profili, przypominają rolety okienne. W trakcie otwierania profile unoszą się i są nawijane na wał zamontowany w kasecie umieszczonej pod sufitem garażu lub na zewnątrz. Nie zajmuje miejsca przed garażem.
BRAMA DOBRANA DO WYGLĄDU DOMU
Do architektury tradycyjnej będą pasować wrota z przetłoczeniami kasetonowymi wyglądem przypominające dawne bramy dwuskrzydłowe. Są one wykonane z drewna lub wykończone imitującą je okleiną. Za bramę segmentową z litego drewna zapłacisz 2-3 razy więcej niż za tę z paneli standardowych. Wybór bramy do domu o nowoczesnej architekturze jest znacznie prostszy, bo oferta jest większa. Dobrze będą wyglądać zarówno jedna duża brama, i dwie mniejsze. Można też eksperymentować z jej kolorem. Może być, choć wcale nie musi, wykończona podobnie jak stolarka okien czy płyta drzwi wejściowych. Sposób wykończenia możemy dobierać na zasadzie kontrastu, aby wyraźnie odcinały się od elewacji budynku. Albo przeciwnie – sprawić, aby jak najmniej rzucały się w oczy. Można je dopasować kolorystycznie lub wręcz użyć tych samych materiałów, które pokrywają ściany budynku. Stalowy szkielet wrót do samodzielnego wykończenia jest oferowany we wszystkich rodzajach bram oprócz rolowanych. Można go pokryć okładziną z drewna, metalu, ceramiki, tworzywa sztucznego, a nawet kamienia. Jeszcze lepiej, gdy wrota są zlicowane ze ścianą – wtedy efekt ukrycia bramy jest najlepszy. Wymieniając bramę w starym domu na nową, najczęściej wybiera się montowaną za otworem, segmentową lub rolowaną, bo łatwiej jest dopasować standardowy wymiar takiej bramy do wymiarów otworu ościeżnicy.
Nowe technologie pozwalają wyprodukować materiały wiernie oddające charakter imitowanej powierzchni. Nadruki powstałe przy użyciu technologii 3D odwzorowują dokładnie nie tylko rysunek, ale także fakturę różnych materiałów: bielonego, opalonego lub postarzonego drewna, zardzewiałej blachy, bambusa czy nawet betonu
BRAMA WYGODNA DO WJEŻDŻANIA
Wrota garażu jednostanowiskowego powinny mieć szerokość co najmniej 200 cm, a dwustanowiskowego – 480 cm. Można wprawdzie zamontować dwie bramy pojedyncze, ale trudniej będzie wtedy manewrować autem. Za to zimą przy otwieraniu bramy straty ciepła będą mniejsze. Wysokość nadproża pozwalająca na zamontowanie większości bram i napędów to 20 cm. Stelaż bram segmentowych i uchylnych zajmuje dość dużo miejsca pod sufitem w garażu, przez co obniża wysokość pomieszczenia. Jeśli nie chcesz stracić tej przestrzeni, musisz zainstalować bramę rolowaną lub rozwieralną, które w ogóle nie zajmują miejsca. Często garaż jest nie tylko miejscem na samochód, ale również podręcznym składzikiem. Gdy nie ma dodatkowych drzwi wejściowych, warto się zastanowić nad montażem bramy segmentowej bocznej lub zamówieniem dodatkowych drzwi w płycie bramy. Możemy w tedy wyprowadzać rowery, kosiarkę czy odśnieżarkę bez konieczności otwierania całych wrót, co jest istotne zwłaszcza zimą, bo chroni garaż przed wychładzaniem.
NAPĘD DO BRAMY
Napęd zwiększy wygodę korzystania z garażu. Otworzysz ją bez wysiłku i wychodzenia z samochodu. Zniknie także ryzyko kradzieży samochodu podczas otwierania i zamykania wrót. Jeżeli napęd tej samej firmy zamontujesz również w bramie wjazdowej, to czas oczekiwania na ich otwarcie znacznie się skróci. Pilot wielokanałowy może bowiem sterować pracą różnych urządzeń – nawet oświetleniem podjazdu czy roletami okiennymi. Napęd dobiera się do rodzaju i ciężaru bramy. Do wrót przeciętnej wielkości wystarczy siłownik o sile ciągu 300-600 N. Do dwustanowiskowych i ciężkich bram potrzebny będzie taki o sile co najmniej 1000 N. Napędy różnią się szybkością otwierania. Zwykle jest to mniej więcej 15 m/s, najszybsze mogą przesuwać bramę nawet 26 m/s. Do napędu można dokupić zamek szyfrowy z klawiaturą kodową, czytnikiem kart lub linii papilarnych do otwierania bramy bez użycia pilota. Montuje się go na ścianie obok bramy garażowej. Napęd bramy jest zazwyczaj zasilany napięciem sieciowym, ale można dokupić do niego akumulator lub system solarny, które są pomocne, gdy garaż jest położony z dala od sieci albo gdy przerwy w dostawie prądu są częste.
BRAMY ODPORNE NA WŁAMANIE
Najprostszym i najtańszym sposobem ochrony przed włamaniem jest zamek klasy C. Solidniejsze zabezpieczenie zagwarantuje montaż napędu wyposażonego w zabezpieczenia przeciwwyważeniowe. Piloty zdalnie sterujące ruchem bramy mają nowoczesne systemy kodowania z wieloma niemożliwymi do przechwycenia kombinacjami kodu. Niektóre potrafią odczytywać status bramy i informować o tym, czy jest już zamknięta. Bramy otwierane do góry są wyposażane w mechanizmy zabezpieczające przed nagłym opadnięciem w przypadku pęknięcia linek czy sprężyn. Czujnik przeciwprzeciążeniowy w siłowniku, dodatkowy system fotokomórek albo listwa kontaktowa zatrzymają bramę, gdy coś pojawi się na jej drodze. Każdy napęd ma uruchamiany z wnętrza garażu mechanizm otwierania ręcznego na wypadek braku zasilania. Gdy nie ma zapasowego wejścia do garażu, lepiej dokupić klamkę zewnętrzną.